Χριστουγεννιάτικα παιχνίδια που ίσως αποβούν μοιραία-Οι πέντε συστάσεις στους καταναλωτές
06:00 - 04 Δεκεμβρίου 2023
Την ώρα που σε κάθε άκρη της γης μετράνε αντίστροφα για τη μεγάλη γιορτή των Χριστουγέννων και τα παιδιά ανυπομονούν να ανοίξουν με τεράστια χαρά τα τυλιγμένα τους δώρα, οι αρμόδιες υπηρεσίες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου με τα χιλιάδες δώρα που βρίσκονται στα ράφια της αγοράς, μιας και μερικά εξ αυτών, εάν δεν υπάρξει η κατάλληλη προσοχή από τους καταναλωτές, ίσως να αποβούν μοιραία.
Γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο και για προώθηση της ασφάλειας των παιδιών, η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου, πρόκειται να πραγματοποιήσει εκστρατεία ελέγχου σε πέραν των εκατό σημείων λιανικής πώλησης παιχνιδιών παγκύπρια, για τον εντοπισμό και απόσυρση επικίνδυνων και μη συμμορφούμενων παιδικών παιχνιδιών.
Ωστόσο, η ενημέρωση για τα επικίνδυνα παιχνίδια, δεν αφορά αποκλειστικά και μόνο τις ίδιες τις επιχειρήσεις, αλλά και τους ίδιους τους καταναλωτές, οι οποίοι οφείλουν να γνωρίζουν κάποιες βασικές παραμέτρους, προτού αγοράσουν ένα δώρο που επιθυμούν να χαρίσουν σε κάποιο μικρό παιδί.
Μοιράζοντας τις γνώσεις της στον REPORTER, η νομική λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, παρέθεσε πέντε συμβουλές, τις οποίες οφείλουν να ακολουθούν οι καταναλωτές κατά τις γιορτινές μέρες που ακολουθούν, μέχρι τα Χριστούγεννα.
Πρώτο σημείο που θα πρέπει να εξετάζεται από τους καταναλωτές, ανέφερε η κα. Χρήστου, «είναι ότι τα παιχνίδια επιβάλλεται να φέρουν τη σήμανση ‘CE’, κάτι που είναι υποχρεωτικό από την Νομοθεσία. Η σήμανση αυτή, σημαίνει ότι είναι μια υπεύθυνη δήλωση του κατασκευαστή, ότι το παιχνίδι κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφάλειας που ίσχυαν κατά τη χρονική περίοδο κατασκευής του. Σε διαφορετική περίπτωση όπου δεν υπάρχει αυτή η σήμανση στα παιχνίδια, οι καταναλωτές έχουν το δικαίωμα να προχωρούν σε καταγγελία στις αρμόδιες αρχές».
Επίσης, δεύτερο σημείο, το οποίο εντόπισε και κατά την περσινή περίοδο η Υπηρεσία, είναι ότι οι οδηγίες για την ασφαλή χρήση του προϊόντος, δεν ήταν γραμμένες στα ελληνικά, κάτι που είναι μάλιστα υποχρεωτικό. «Επομένως, δεν πρέπει να ενσωματώνονται από τον προμηθευτή πληροφορίες οι οποίες είναι σε άλλη γλώσσα, εκτός από την επίσημη γλώσσα του κράτους μέλους. Το ίδιο ισχύει και σε σχέση με τις οδηγίες συναρμολόγηση, οι οποίες πρέπει να διατυπωμένες στην ελληνική γλώσσα».
Το τρίτο σημείο, έχει να κάνει με τα υλικά συσκευασίας του παιχνιδιού, καθώς ο καταναλωτής πρέπει να έχει υπόψη την ηλικία του παιδιού που θα απευθυνθεί το συγκεκριμένο παιχνίδι, ώστε να αποφεύγονται προϊόντα τα οποία έχουν μικρά τεμάχια ή νάιλον για παράδειγμα, τα οποία ίσως μικρά παιδιά τα μασήσουν ή τα καταπιούν, με αποτέλεσμα να προκύψουν σοβαρά θέματα υγείας. «Υπήρξαν περιπτώσεις τα προηγούμενα χρόνια, όπου παιδιά τραυματίστηκαν από τη χρήση παιχνιδιών που δεν ανταποκρίνονταν στην ηλικία τους», ανέφερε η κα. Χρήστου.
Εξίσου πολύ σημαντικό, είναι η παρακολούθηση του δελτίου RAPEX, το οποίο εκδίδει η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή, καθώς περιλαμβάνει όλα τα προϊόντα που έχουν αποσυρθεί από την αγορά και εντοπίζονται σε χώρες κράτη μέλη της Ε.Ε. Άρα, εξήγησε η κα. Χρήστου, «εάν κριθεί ότι δεν είναι ασφαλής ένα προϊόν και αποσυρθεί από τη Γαλλία για παράδειγμα, αυτόματα, ενημερώνονται όλες οι χώρες κράτη μέλη, για να προχωρήσουν στην απόσυρση του συγκεκριμένου προϊόντος».
Επιπρόσθετα, ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που προκύπτει κατά τη διάρκεια αγοράς δώρων, είναι ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αρκετοί να χρειαστεί να επιστρέψουν τα προϊόντα πίσω στο κατάστημα, για να αγοράσουν κάτι άλλο. Σε αυτό το σημείο, ανέφερε η νομική λειτουργός του Συνδέσμου, «πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί και υποψιασμένοι, ώστε να ζητάμε από το κατάστημα κάρτα επιστροφής για ανταλλαγή δώρου, που είναι κάτι που ρυθμίζεται από την πολιτική κάθε επιχείρησης και να ενημερωνόμαστε πριν από την αγορά του προϊόντος για το τι ισχύει και την πολιτική επιστροφών».
Σύμφωνα με τα στοιχεία, κατά την περασμένη χρονιά, υπήρξαν περιπτώσεις καταναλωτών οι οποίοι έλαβαν δώρα και ήθελαν να τα επιστρέψουν στην επιχείρηση, χωρίς να εξετάσουν το τι αναγραφόταν πάνω στην κάρτα επιστροφών. «Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε το πότε μπορεί ο καταναλωτής να επιστρέψει ένα προϊόν πίσω, σε πόσες ώρες μπορεί να επιστραφεί και ποιες μέρες γίνεται αυτό», δήλωσε η κα. Χρήστου.
Μεγάλη συζήτηση γίνεται την ίδια ώρα, για τις τιμές που φιγουράρουν στα διάφορα παιχνίδια, αφού είναι ποικίλες και μάλιστα αρκετά παιχνίδια, φαίνονται στους καταναλωτές πολύ ακριβά, σε σχέση με τις τιμές που πωλούνται άλλους μήνες.
Όπως ανέφερε ωστόσο η κα. Χρήστου, «κάθε επιχείρηση έχει το δικαίωμα να αυξήσει τις τιμές στα προϊόντα της και να προχωρήσει επίσης σε εκπτώσεις στα προϊόντα της, οποιοδήποτε χρονικό διάστημα. Λόγω της αρχής που υπάρχει της ελεύθερης αγοράς, έχει το δικαίωμα η κάθε επιχείρηση να προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών σε προϊόντα τα οποία παρατηρεί, που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Είναι κάτι που νομιμοποιείται στα πλαίσια της αρχής της ελεύθερης αγοράς, αλλά, την ίδια ώρα, ευθύνη υπάρχει στον ίδιο καταναλωτή προτού αγοράσει κάτι, να ελέγξει τις τιμές και να δει ότι ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του».
Για το θέμα των παιχνιδιών πάντως, σύμφωνα με τη νομική λειτουργό, υπάρχουν πάρα πολλές επιχειρήσεις που προσφέρουν πολλές ευκαιρίες στους καταναλωτές σε προσιτές τιμές για να αγοράσουν κάποια προϊόντα, επομένως, ο καταναλωτής έχει την ευκαιρία να επιλέξει την επιχείρηση την οποία θεωρεί ότι τον εξυπηρετεί καλύτερα οικονομικά.