Το Υφ. Ναυτιλίας το πρώτο από τα Υπουργεία που θα ψηφιοποιηθεί-Παρουσίασε τον προϋπολογισμό η Χατζημανώλη

Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας είναι το πρώτο από τα Υπουργεία που θα ψηφιοποιηθεί πλήρως μέχρι το 2024, ανέφερε η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Μαρίνα Χατζημανώλη, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών, στο πλαίσιο της παρουσίασης του προϋπολογισμού του Υφυπουργείου.

Παρουσιάζοντας τον προϋπολογισμό για το 2024, η κ. Χατζημανώλη ανέφερε ότι τα έσοδα ανέρχονται σε €15.955.040 και οι δαπάνες σε €19.005.110. Το μεγαλύτερο έξοδο του Υφυπουργείου είναι η ακτοπλοϊκή επιβατική σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας, με προϋπολογισμό €5.475.000 ετησίως, καθώς για τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας της επιδοτείται από το κράτος, με πρόνοια για ανανέωση για ακόμα τρία.

Όπως ανέφερε η Υφυπουργός, ο προϋπολογισμός αντικατοπτρίζει το όραμα και τους στρατηγικούς στόχους και προτεραιότητες για το 2024. «Όραμά μας είναι να καταστεί η Κύπρος ένας σημαντικός, ισχυρός πρωταγωνιστής στη διαμόρφωση ναυτιλιακής πολιτικής και ένα ελκυστικό ναυτιλιακό κέντρο», ανέφερε.

Σύμφωνα με την Υφυπουργό, οι στρατηγικοί στόχοι περιλαμβάνουν την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, τη βελτίωση της ποιότητας, την εξέλιξη και ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου, την ανάπτυξη του ναυτιλιακού οικοσυστήματος στην Κύπρο και την αποδοτική και αποτελεσματική λειτουργία του Υφυπουργείου.

Στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου είναι η ολοκλήρωση του προγράμματος ψηφιοποίησης όλων των υπηρεσιών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, με ορίζοντα το 2024. «Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας θα είναι το πρώτο Υπουργείο/Υφυπουργείο το οποίο θα έχει ψηφιοποιηθεί», ανέφερε.

Επιπλέον, είπε ότι τη Δευτέρα λειτούργησε το One-Stop-Shipping-Centre, το μονοθυριδικό ναυτιλιακό κέντρο εξυπηρέτησης. «Άμεσα και χωρίς χρονοτριβή θα διεκπεραιώνει τις υποθέσεις των ναυτιλιακών εταιρειών», σημείωσε.

Η κ. Χατζημανώλη είπε ακόμα ότι στις προτεραιότητες του Υφυπουργείου περιλαμβάνονται η ενίσχυση ασφάλειας των πλοίων και η πρόληψη της θαλάσσιας ρύπανσης, η προώθηση σπουδών και επαγγελμάτων της γαλάζιας οικονομίας στην Κύπρο, με έμφαση στις ναυτιλιακές σπουδές και στην ενίσχυση της συνεργασίας με εκπαιδευτικά και ερευνητικά ιδρύματα με το Υπουργείο Παιδείας, η ολοκλήρωση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδίου και η έναρξη της εφαρμογής υλοποίησης του καθώς και η ανέγερση και μεταστέγαση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας σε νέο κτίριο.

Αναφορικά με τις προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζει σήμερα η κυπριακή ναυτιλία, η Υφυπουργός αναφέρθηκε στο τουρκικό εμπάργκο που τέθηκε σε εφαρμογή από το 1987, στην πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, στις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, και στον πόλεμο στο Ισραήλ, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι το κυπριακό νηολόγιο δεν έχει επηρεαστεί σημαντικά από αυτόν.

Ερωτηθείσα αναφορικά με τις συνέπειες των κυρώσεων της ΕΕ προς τη Ρωσία για την κυπριακή ναυτιλία, η Υφυπουργός είπε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει στείλει σχετική επιστολή στην ΕΕ, ζητώντας αντισταθμιστικά μέτρα, ενώ είναι ένα ζήτημα το οποίο συζητήθηκε και στην τριμερή Κύπρου-Ελλάδας-Μάλτας. «Συμφωνούμε ότι είναι κάτι που θα πρέπει να στοχεύσουμε και να διεκδικήσουμε πιο πολύ», ανέφερε.

«Η κυπριακή ναυτιλία επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα στις προκλήσεις που παρουσιάστηκαν και συνέχισε να προσφέρει με επιτυχία τις πολύτιμες υπηρεσίες της στον κόσμο της ναυτιλίας. Κλείνουν φέτος 60 χρόνια από την ίδρυση του κυπριακού νηολογίου, το οποίο μετά την τουρκική εισβολή το 1974 ανασυγκροτήθηκε στη Λεμεσό, η οποία καθορίζεται πλέον ως το λιμάνι νηολόγησης των πλοίων υπό κυπριακή σημαία», ανέφερε.

Σημείωσε ότι σήμερα η Κύπρος είναι η τρίτη μεγαλύτερη ναυτική δύναμη στην Ευρώπη και η 11η παγκόσμια. Η συνεισφορά της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία ανέρχεται στο 7% του ΑΕΠ. «Παρά τις προκλήσεις, είμαστε βέβαιοι ότι με τις τεράστιες προσπάθειες που καταβάλλουμε ως κυβέρνηση και τη στενή συνεργασία που έχουμε με τον ιδιωτικό τομέα θα μπορέσουμε να κρατήσουμε τη ναυτιλία μας σε ρυθμούς ανάπτυξης και θετικών επιδόσεων».

Σε δηλώσεις της μετά την ολοκλήρωση της Επιτροπής, η βουλευτής του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, ανέφερε ότι «η παράταξή μας στήριζε διαχρονικά και συνεχίζει να στηρίζει τη ναυτιλία, καθ’ ότι αποτελεί τομέα με τεράστια δυναμική και συμβολή στην οικονομία του τόπου», σημειώνοντας ότι κατά τη διακυβέρνηση του ΔΗΣΥ, η ναυτιλία προχώρησε σε άλλο επίπεδο με την ίδρυση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας.

«Η εθνική στρατηγική που εφαρμόσαμε ως ΔΗΣΥ, S.E.A. Change 2030, που περιλαμβάνει 35 δράσεις με χρονοδιαγράμματα σχεδιασμού και υλοποίησης, έτσι ώστε η ναυτιλία να καταστεί ανθεκτική στις κρίσεις και ανταγωνιστική, με την Κύπρο πρωταγωνίστρια στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή», αποτελεί εργαλείο προώθησης της κυπριακής ναυτιλίας, αφού «δείχνει ότι η Κύπρος έχει όραμα» για τον τομέα, είπε, τονίζοντας ότι «επιθυμούμε αυτή η πολιτική να συνεχίσει να εφαρμόζεται αλλά και να επικαιροποιείται». Σημείωσε ότι το ίδιο συμβαίνει και με την προώθηση της γαλάζιας οικονομίας στους νέους.

Η κ. Τσιρίδου ανέφερε ότι η Κύπρος δεν πρέπει να προβάλλει ως πλεονέκτημα μόνο το εγκριθέν φορολογικό καθεστώς, γιατί αντίστοιχες ελαφρύνσεις έχουν υιοθετήσει τα περισσότερα κράτη της ΕΕ. «Επιβάλλεται λοιπόν, στρατηγική προσέγγιση έτσι που η ναυτιλία μας να είναι προληπτική στις κρίσεις και να προσαρμόζεται», είπε. Σε σχέση με τις κυρώσεις στη Ρωσία, είπε ότι «αναμένουμε η κυβέρνηση να διεκδικήσει αντισταθμιστικά μέτρα».

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, συνοψίζοντας την παρέμβαση του ΑΚΕΛ εντός της συνεδρίας, σε δηλώσεις του ανέφερε ότι η Λεμεσός είναι το τρίτο μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στον κόσμο και το μεγαλύτερο στην ΕΕ. «Ως ΑΚΕΛ τονίσαμε σήμερα στην Υφυπουργό Ναυτιλίας ότι θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τον τομέα της ναυτιλίας», ανέφερε, σημειώνοντας ότι οι προκλήσεις είναι ενώπιον μας και χρειάζεται όραμα και έγκαιρος προγραμματισμός για να αντιμετωπιστούν.

Σημείωσε ότι η ομάδα του ΑΚΕΛ ζήτησε ενημέρωση για τη συνεχιζόμενη επιβολή περιοριστικών μέτρων στα κυπριακά πλοία από την Τουρκία, που αποτελεί το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η κυπριακή ναυτιλία. Επιπλέον, ζητήθηκε ενημέρωση για τις επιπτώσεις από τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία από την ΕΕ, για την πορεία υλοποίησης των 35 δράσεων της μακροχρόνιας εθνικής στρατηγικής S.E.A. Change 2030, και ειδικά για την παροχή πράσινων φορολογικών κινήτρων για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας και ενθάρρυνση της χρήσης βιοκαυσίμων.

Ο κ. Φακοντής επισήμανε ακόμα την ανάγκη εφαρμογής ολοκληρωμένης πολιτικής για περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής ναυτιλίας, «τονίζοντας ότι μας ανησυχεί ιδιαίτερα η μείωση του αριθμού των πλοίων του κυπριακού στόλου».

Τέλος, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ έθεσε το ζήτημα της μεταστέγασης του Υφυπουργείου, που σήμερα στεγάζεται σε τρία διαφορετικά κτίρια, ενώ ανέφερε ότι εισηγήθηκαν τη δημιουργία κλάδων για αξιωματικούς εμπορικού ναυτικού στα ΜΙΕΕΚ.

Ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι στη διακυβέρνηση Νίκου Χριστοδουλίδη είναι σε ψηλή προτεραιότητα η ανάπτυξη των υπηρεσιών ναυτιλίας και η ενίσχυση της βιομηχανίας της ναυτιλίας στο ΑΕΠ. «Έχουμε στόχο να ξεπεράσουμε το 7%», είπε.

Επιπλέον, χαιρέτισε την εφαρμογή του One-Stop-Shipping-Centre, το οποίο, όπως είπε, θα διευκολύνει τις ενδιαφερόμενες εταιρείες. Ο κ. Σαββίδης χαιρέτισε επίσης την ανάπτυξη σχέσεων του Υφυπουργείου Ναυτιλίας με το Υπουργείο Παιδείας για να αναπτυχθούν περισσότερο τα θέματα ανάπτυξης της εκπαίδευσης στη ναυτιλία. «Χαιρετίζουμε επίσης τις προσπάθειες για δημιουργία σχολής θαλάσσιων επιστημών στη Λάρνακα», που, όπως είπε, βρίσκονται σε καλό σημείο.

Ο βουλευτής της ΔΗΠΑ-Συνεργασία, Μαρίνος Μουσιούττας, ανέφερε ότι το Υφυπουργείο προσφέρει πολλά στην οικονομία. «Είναι κάτι που πρέπει να διαφυλάξουμε σαν κόρη οφθαλμού και η Επιτροπή Μεταφορών της οποίας προεδρεύω και η οποία ασχολείται με τα θέματα του Υφυπουργείου, είναι σε αγαστή συνεργασία με τον εκάστοτε Υφυπουργό Ναυτιλίας για προώθηση των όποιων θεμάτων».

Ο κ. Μουσιούττας χαιρέτισε την έναρξη του One-Stop-Shop που θα βοηθήσει στο να διεκπεραιώνονται άμεσα και στον ίδιο χώρο οι διάφορες εργασίες που χρειάζεται να διεκπεραιωθούν μεταξύ του κράτους, των ναυτιλιακών πρακτόρων, των ναυτιλιακών εταιρειών.

Εντός της Επιτροπής, ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, Σταύρος Παπαδούρης, ρώτησε αν αναμένεται ότι το 12ο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας θα επηρεάσει την κυπριακή ναυτιλία και αν είμαστε προετοιμασμένοι γι' αυτό. Επίσης, αναφερόμενος στις δαπάνες σχετικά με τη θαλάσσια ρύπανση ρώτησε αν πέρσι είχαν σημειωθεί σχετικά περιστατικά.

Πηγή: KYΠΕ

Δειτε Επισης

Στ. Στεφάνου: Υπάρχουν προβλήματα και χρειάζεται αρκετή δουλειά για τη μεταρρύθμιση ΤΑ
Ικανοποίηση για την αναβάθμιση της Κύπρου από Moody's-«Μεγαλύτερη αξία λόγω γεωπολιτικών κινδύνων»
Καλύτερο το νέο μοντέλο που προωθείται για τους ΕΟΑ-«Χρειάζεται να γίνουν πολλά»
Έθεσε τις κυριότερες στρεβλώσεις στη μεταρρύθμιση της ΤΑ ο Ιωάννου-«Δρομολογούμε διόρθωσή τους»
Διπλή αναβάθμιση από Moody's και σε επενδυτική βαθμίδα Α μετά από 13 χρόνια η Κύπρος
«Κόλλησαν» οι διαδικασίες στην ΔΗΠΑ-Γίνονται δράσεις αλλά δεν ορίστηκε το συνέδριο
Στο στάδιο προεργασίας το Κυπριακό-Η μεταβατική περίοδος και οι παρασκηνιακές ζυμώσεις
Δέσμευση ΥΠΑΜ για συνέχιση αγώνα με σκοπό την απελευθέρωση Κύπρου
Η κυπρο-ουκρανική κοινότητα ζητά από Βουλή να αναγνωριστεί ο λιμός του 1930 ως «γενοκτονία»
«Υπαρξιακό ζήτημα» το Κυπριακό-Προϋπόθεση το πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών