Τραυματισμένη η ξενοδοχειακή βιομηχανία-«Πέρυσι ήταν ο πόλεμος στην Ουκρανία, φέτος στη Μ. Ανατολή»
06:00 - 04 Νοεμβρίου 2023
Μουδιασμένη είναι η εικόνα που επικρατεί στη ξενοδοχειακή βιομηχανία από τις αρχές Νοεμβρίου, με την πληρότητα να κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, την ίδια ώρα που υποβόσκει μια έντονη ανησυχία για την εξέλιξη του πολέμου στη Μέση Ανατολή, αφού στην πράξη αποδεικνύεται ως ισχυρό πλήγμα για τους ξενοδόχους, αφενός λόγω της εγγύτητας της Κύπρου με την περιοχή και αφετέρου λόγω της απώλειας της αγοράς του Ισραήλ.
Ουσιαστικά, η ξενοδοχειακή βιομηχανία, δέχεται δεύτερο διαδοχικό πλήγμα μέσα σε δυο χρόνια, καθώς κατά την περσινή περίοδο ήταν ο πόλεμος ανάμεσα σε Ρωσία και Ουκρανία, ενώ σήμερα είναι η εμπόλεμη κατάσταση στο Ισραήλ, που επηρεάζει εκ νέου τη λειτουργεία των ξενοδοχείων. Πάντως, οι ξενοδόχοι, ευελπιστούν πως θα υπάρξει σύντομα μια λύση στον πόλεμο, που θα επιτρέψει μια ομαλή μετάβαση στην κανονικότητα, που θα λειτουργήσει θετικά και για τον κυπριακό τουρισμό.
Σήμερα, η πληρότητα στα ξενοδοχεία κυμαίνεται στο 50%, ενώ περί τα μέσα Νοεμβρίου, εκτιμάται ότι θα πέσει σε πιο χαμηλά επίπεδα, περίπου στο 30%. Σημειώνεται ότι, καθόλη τη διάρκεια του περασμένου μήνα, η πληρότητα κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, αγγίζοντας το 80%.
«Αναμφισβήτητα», ανέφερε στον REPORTER o γενικός διευθυντής του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων, Φιλόκυπρος Ρουσουνίδης, «ο πόλεμος στο Ισραήλ επηρεάζει τη ξενοδοχειακή βιομηχανία και ευελπιστούμε ότι θα είναι όσο το δυνατό πιο λίγο, ανάλογα και με τους χειρισμούς που θα κάνουμε εμείς. Θα φροντίσουμε να ενημερώσουμε και να προβάλουμε ξανά την Κύπρο, ως ένα ασφαλή προορισμό, παρόλο που είμαστε κοντά στο Ισραήλ. Ευελπιστούμε ότι θα έχουμε τις λιγότερες δυνατές απώλειες».
Δεν παύει ωστόσο, επεσήμανε ο κ. Ρουσουνίδης, «να είναι μια δεύτερη διαδοχική χρονιά που χάνουμε ξανά τη δεύτερη μας αγορά. Όπως έγινε πέρσι με τη Ρωσία, φέτος η δεύτερη μας αγορά ήταν το Ισραήλ. Έτσι, σε ένα μεγάλο βαθμό, δεν πρέπει να υπολογίζουμε στο Ισραήλ για την επόμενη σεζόν».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι κατά την περίοδο όπου η πληρότητα των ξενοδοχείων βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, δεν απολύονται υπάλληλοι, καθώς υπάρχουν τα σχέδια χειμερινών αναστολών, όπου τα ξενοδοχεία κλείνουν και οι υπάλληλοι λαμβάνουν το ειδικό ανεργιακό επίδομα. Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει θέμα υποστελέχωσης καθώς δεν υπάρχει αρκετό εργατικό δυναμικό, με τους ξενοδόχους να ζητούν από την Κυβέρνηση και από τον Υπουργό Εργασίας, να πράξει τα δέοντα ούτως ώστε να δοθεί η ευελιξία για πρόσληψη ξένου εργατικού δυναμικού από τρίτες χώρες. «Είναι η μόνη άμεση λύση και αυτό είναι κοινώς αποδεκτό και από τον Πανευρωπαϊκό Οργανισμό Ξενοδόχων και ευελπιστούμε ότι θα εισακουστούμε για να στελεχώσουμε τις μονάδες μας, για τη νέα σεζόν με τον τρόπο που πρέπει, για να μπορέσουμε να προσφέρουμε και τις ποιοτικές υπηρεσίες ως τουριστική βιομηχανία».
Για το γεγονός ότι αρκετοί χαρακτηρίζουν ως φθηνή λύση το εργατικό δυναμικό από τρίτες χώρες, ο κ. Ρουσουνίδης ήταν ιδιαίτερα κατηγορηματικός, επισημαίνοντας ότι αυτά δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα και είναι μύθος. «Αντιθέτως το ξένο εργατικό δυναμικό είναι αρκετά πιο ακριβό από τον οποιονδήποτε Κύπριο. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ξενοδοχειακή βιομηχανία, έχει κατώτατους μισθούς. Επίσης, οι μισθοί στις ξενοδοχειακές μονάδες, πρέπει να είναι σύμφωνα με τους όρους της συλλογικής σύμβασης. Άρα, ότι δικαιώματα έχει ένας Κύπριος, τα έχει και ένα πρόσωπο από τρίτη χώρα. Επιπρόσθετα, με το προσωπικό από τρίτες χώρες, υπάρχουν και τα έξοδα της διαμονής του, της διατροφής του και τα έξοδα των εισιτηρίων. Οπόταν το κόστος του ξένου εργατικού δυναμικού από τρίτες χώρες είναι πολλαπλάσιο, αλλά δυστυχώς, δεν υπάρχει ντόπιο προσωπικό για να τους αντικαταστήσουμε», εξήγησε ο κ. Ρουσουνίδης.