Καλά κρατεί το κρυφτούλι στα οδοφράγματα για τα καύσιμα-Κατασχέθηκαν πέραν των οκτώ χιλιάδων λίτρων
Πέτρος Πετρή 06:00 - 05 Νοεμβρίου 2023
Χιλιάδες λίτρα καυσίμων, που επιχειρήθηκαν να περάσουν παράνομα από τα κατεχόμενα προς τις ελεύθερες περιοχές, κατάσχεσε το Τμήμα Τελωνείων, αφού χιλιάδες πολίτες επιλέγουν να ανεφοδιάζουν τα οχήματα τους από πρατήρια που λειτουργούν στο ψευδοκράτος, εκμεταλλευόμενοι τις χαμηλότερες τιμές και τις μικρότερες φορολογίες. Μάλιστα το τελευταίο διάστημα παρατηρείται και έξαρση σε σχέση με Ελληνοκύπριους που μεταβαίνουν στα κατεχόμενα και για άλλους λόγους, είτε για αγορά αγαθών, είτε για την αγορά υπηρεσιών.
Αυτός είναι και ο λόγος, άλλωστε, που σε συνδυασμό με τους αυστηρότερους ελέγχους που διεξάγονται από το Τμήμα Τελωνείων, που επικρατεί το αδιαχώρητο στα σημεία διέλευσης. Οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται είναι δειγματοληπτικά και σε συγκεκριμένη μερίδα οχημάτων, ωστόσο με βάση τις κατασχέσεις, ειναι ξεκάθαρο πως δεν έχουν μειωθεί οι ροές Ελληνοκυπρίων που επιλέγουν να μεταβαίνουν στα κατεχόμενα για αγορές.
Υπενθυμίζεται πως μετά το αλαλούμ που υπήρξε το προηγούμενο διάστημα με το αν είναι νόμιμο ή όχι να εφοδιάζει κανείς το όχημα του με καύσιμα από τα κατεχόμενα, έχει ξεκαθαρίσει πως με βάση τον Κανονισμό της Πράσινης Γραμμής, τα αγαθά θεωρούνται ως μη εμπορικού χαρακτήρα, όταν η αγορά τους πραγματοποιείται περιστασιακά και είναι αποκλειστικά για προσωπική ή οικογενειακή χρήση των ταξιδιωτών ή προορίζονται για δώρα. Μάλιστα, όπως αναφέρεται, η φύση ή η ποσότητα των εμπορευμάτων δεν πρέπει να είναι τέτοια που να υποδηλώνουν ότι εισάγονται για εμπορικούς λόγους. Έτσι, το καύσιμο θεωρείται ότι εμπίπτει σε αυτόν τον ορισμό, υπό τον όρο ότι περιέχεται σε τυπική δεξαμενή βενζίνης οχήματος ή περιέχεται σε φορητό δοχείο και δεν υπερβαίνει τα δέκα λίτρα.
Σε ένα άλλο επίπεδο οι Αρχές της Δημοκρατίας, βλέπουν με προβληματισμό και τα περιστατικά, όπου επιτήδιοι μπαινοβγαίνουν στα κατεχόμενα από τις μαύρες τρύπες της Πράσινης Γραμμής. Πρόσφατα ανακόπηκε για έλεγχο φορτηγό όχημα, το οποίο εξερχόταν από τις κατεχόμενες προς τις ελεύθερες περιοχές και μετά από έλεγχο, εντοπίστηκε στο πίσω μέρος του φορτηγού, μεγάλο μεταλλικό ντεπόζιτο, το οποίο περιείχε 1.000 λίτρα πετρέλαιο, ενώ στη θέση του συνοδηγού, ανευρέθηκαν τρία πλαστικά δοχεία, τα οποία περιείχαν βενζίνη, συνολικής ποσότητας εκατό περίπου λίτρων. Στον οδηγό του φορτηγού, εκδόθηκε εξώδικο πρόστιμο από τους λειτουργούς του Τελωνείου, ύψους 5.000 ευρώ.
Μιλώντας στον REPORTER, ο εκπρόσωπος Τύπου του Τμήματος Τελωνείου, Γιώργος Κωνσταντίνου, «σύμφωνα με την ερμηνεία που δόθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την οποία φαίνεται ότι δεν αντιλαμβάνεται ο κόσμος, είναι ότι τα δέκα λίτρα και το ρεζερβουάρ γεμάτο, επιτρέπεται όταν γίνεται περιστασιακά και όχι καθημερινά. Αυτό ενδεχομένως ο κόσμος να μην το αντιλαμβάνεται, καθώς το περιστασιακά, δεν σημαίνει ότι μου δίνει το δικαίωμα ο κανονισμός να πηγαίνω κάθε μέρα και κατ’ επανάληψη στα κατεχόμενα για να εφοδιάζομαι καύσιμα, καθώς εκεί μετατρέπεται αυτομάτως σε εμπορικό σκοπό, για να εκμεταλλευτούν τη χαμηλή τιμή και να κερδίσουν ουσιαστικά από το αφορολόγητο πετρέλαιο που υπάρχει στις κατεχόμενες περιοχές».
Ερωτηθείς για το αν το Τμήμα Τελωνείων, μπορεί να διαχωρίσει το «περιστασιακό» με το «καθημερινό» πήγαινε έλα για μεταφορά καυσίμων, ο κ. Κωνσταντίνου εξήγησε ότι, «φυσικά μπορεί να αντιμετωπιστεί και γι’ αυτό τον λόγο έχουμε από την αρχή του χρόνου πραγματοποιήσει κατασχέσεις πέραν των 8.000 λίτρων καύσιμα και θεωρώ ότι θα ξεπεράσουμε τα 10.000 λίτρα με τους ρυθμούς που συνεχίζουμε. Αυτές οι κατασχέσεις αφορούν και ιδιώτες που μεταφέρουν καύσιμα στις ελεύθερες περιοχές για εμπορικό σκοπό και όχι για εφοδιασμό του δικού τους οχήματος».
Οι χιλιάδες καθημερινές διελεύσεις ωστόσο, που πραγματοποιούνται μέσω των οδοφραγμάτων είναι κάτι που δυσκολεύουν το έργο των λειτουργών του τελωνείου, με τον κ. Κωνσταντίνου να διευκρινίζει ότι, σκοπός του τελωνείου εκεί είναι για να κάνει εξ’ ολοκλήρου έλεγχο σε όλα τα αυτοκίνητα και σε όλους τους διερχόμενους. «Οι έλεγχοι γίνονται επιλεκτικά και σε ένα αριθμό οχημάτων για να διαπιστωθεί κατά πόσο εφαρμόζεται σωστά και ο κανονισμός της Πράσινης Γραμμής. Υπάρχουν ιδιαίτερες δυσκολίες, ειδικά όταν έχουμε και εμπορικές διακινήσεις και πρέπει να τηρηθεί κάποια διαδικασία για να ελεγχθούν τα εμπορεύματα που μεταφέρονται, με τις νόμιμες διαδικασίες και να δούμε ότι ισχύουν με βάση τα πιστοποιητικά τα συνοδευτικά τα οποία έρχονται».
Σε αυτό το πλαίσιο, οι λειτουργοί του Τμήματος Τελωνείου, όταν διαπιστώσουν ότι υπάρχει συστηματική και κατ’ επανάληψη διέλευση ενός προσώπου με αποκλειστικό σκοπό να εφοδιαστεί καύσιμα, τότε κατάσχονται τα επιπρόσθετα λίτρα που προορίζονται για εμπορικό σκοπό.
Στα όριά τους οι πρατηριούχοι
Την ώρα που οι ουρές στα οδοφράγματα είναι ατελείωτες, οι πρατηριούχοι βρίσκονται στα όριά τους, καθώς δεν είδαν μέχρι στιγμής ανταπόκριση στα αιτήματά τους, ενώ ταυτόχρονα, στήνουν στον τοίχο την Κυβέρνηση, για την κατάσταση που επικρατεί.
Δυστυχώς, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Συνδέσμου Πρατηριούχων, Χριστόδουλος Χριστοδούλου, «δεν έχει αλλάξει τίποτα τους τελευταίους μήνες στα οδοφράγματα, αφού βλέπουμε τους πολίτες να πηγαινοέρχονται ανεξέλεγκτα από τις ελεύθερες περιοχές προς τα κατεχόμενα και το αντίστροφο, με απώτερο σκοπό να εφοδιαστούν καύσιμα. Παράλληλα, βλέπουμε με ιδιαίτερη ανησυχία την Κυβέρνηση να μην κάνει τίποτα και να παρακολουθεί απαθέστατα αυτή την εικόνα στα οδοφράγματα».
Μάλιστα, ιδιαίτερο πλήγμα φαίνεται να δέχονται τα πρατήρια που βρίσκονται κοντά στην Πράσινη Γραμμή, ενώ κάποια εξ αυτών έχουν βάλει οριστικά λουκέτο. «Συνέχεια βουλιάζουν οι πρατηριούχοι που βρίσκονται στην Πράσινη Γραμμή, υπάρχουν δυο-τρία που έχουν κλείσει μέχρι σήμερα λόγω αυτής της κατάστασης, αλλά και οι υπόλοιποι βρίσκονται στα όριά τους. Κουραστήκαμε και απλά αυτό που αναμένουμε πλέον είναι μια ενημέρωση από τον αρμόδιο υπουργό, ο οποίος μας διαβεβαίωσε ότι θα μας συναντήσει το επόμενο διάστημα».