Συνολικά 350 σκούτερ στους δρόμους της Λευκωσίας-Ο τρόπος χρήσης και το κόστος τους
07:06 - 24 Σεπτεμβρίου 2023
Ευδιάκριτα σε κάθε άκρη της Λευκωσίας είναι πλέον τα σκούτερ που βρίσκονται σταθμευμένα σε δεκάδες σημεία τα οποία είναι στη διάθεση του κοινού για χρήση, σε μια προσπάθεια που καταβάλλεται τα τελευταία χρόνια ώστε να αξιοποιούνται και άλλα μέσα διακίνησης, για να αμβλυνθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά και για την προστασία του περιβάλλοντος.
Στην παρούσα φάση βρίσκονται σταθμευμένες σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας, συνολικά 350 συσκευές προσωπικής κινητικότητας, τις οποίες έχει την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει οποιοσδήποτε πολίτης για να μεταφερθεί σε κάποιο σημείο της επιθυμίας του εντός της πρωτεύουσας.
Μιλώντας στον REPORTER o μάνατζερ της εταιρείας που διαχειρίζεται τα σκούτερ στην Κύπρο, Γρηγόριος Κονονένκο, ανέφερε ότι «τα σημεία που βρίσκονται διαθέσιμα για το κοινό, επιλέγονται κυρίως από την προσφορά και τη ζήτηση που υπάρχει. Από την πλευρά μας, έχουμε λάβει άδεια από την τοπική αρχή, για να μπορέσουμε να εγκαταστήσουμε τα σκούτερ. Παράλληλα, έχουμε συμφωνήσει στον αριθμό των σκούτερ, όπου είναι το μάξιμουμ πέντε σε κάθε φωλιά, όπως ονομάζουμε την κάθε τοποθεσία που βρίσκονται και αναλόγως με τη ζήτηση των πολιτών που βλέπουμε καθημερινώς την κίνηση, τα προσαρμόζουμε αναλόγως».
Μπορεί για παράδειγμα, εξήγησε ο κ. Κονονένκο, «μια μέρα να βρίσκεται μια φωλιά με σκούτερ έξω από το Μall, αλλά να παρατηρήσουμε ότι δεν υπάρχει ζήτηση, οπότε δεν χρειάζονται εκεί και έτσι τα μεταφέρουμε σε άλλο ενδεδειγμένο σημείο, το οποίο θεωρούμε ότι υπάρχει κίνηση για να καλύψουμε τις ανάγκες των πολιτών».
Ο τρόπος χρήσης των σκούτερ και το κόστος
Για όσους ενδιαφέρονται να ενοικιάσουν κάποιο σκούτερ, θα πρέπει να κατεβάσουν μια εφαρμογή στο κινητό τους. «Για την ακρίβεια, επάνω στο σκούτερ, υπάρχει ένα QR code. Όταν σκαναριστεί αυτό από το κινητό, τότε εμφανίζεται στην οθόνη ότι μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή της Bird. Όταν κατέβει η εφαρμογή, θα πρέπει να βάλετε τα προσωπικά σας στοιχεία με όνομα και επίθετο, όπως και την κάρτα σας. Και έτσι, είναι έτοιμο προς χρήση, μέσω μιας πολύ απλής διαδικασίας».
Έπειτα, για να ξεκινήσει η χρήση του σκούτερ, θα χρειαστεί να σκαναριστεί ξανά ο κωδικός στο σκούτερ και με το πού αρχίσει να οδηγείται, υπάρχει χρέωση ενός ευρώ και μετά για κάθε λεπτό που χρησιμοποιείται, υπάρχει η αντίστοιχη χρέωση των 35 σεντς. «Μπορείς να το χρησιμοποιείς για ώρες και να έχεις ουσιαστικά μια πολύ χαμηλή χρέωση. Έχουμε λάβει σχόλια από κόσμο ότι χρειάστηκαν για παράδειγμα ένα σκούτερ για να πάνε από το σπίτι τους στην τράπεζα και ήταν μηδαμινή η χρέωση. Οι ενδείξεις που λαμβάνουμε είναι ότι τα σκούτερ εξυπηρετούν την καθημερινότητα των πολιτών, τουλάχιστον στις περιοχές που υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές».
Αξιοσημείωτο επίσης, είναι το γεγονός πως όταν λάβει κάποιος ένα σκούτερ από κάποιο συγκεκριμένο σημείο, δεν είναι απαραίτητο να το επιστρέψει στο ίδιο σημείο. «Εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει, είναι όταν ο χρήστης τελειώσει με τη χρήση του σκούτερ, να το αφήσει όπου τον εξυπηρετεί, αρκεί να μην είναι επάνω στη λωρίδα που είναι για τους τυφλούς ή σε κάποια μπάρα. Στη συνέχεια, στέλνουμε εμείς τους συνάδελφούς μας για να πάνε να ανακτήσουν τα σκούτερ. Συνεπώς, ο χρήστης το αφήνει όπου επιθυμεί και είναι δική μας υποχρέωση στη συνέχεια να πάμε να το παραλάβουμε το σκούτερ εκεί που το άφησε».
Εάν υπάρχουν συγκεκριμένες περιοχές διακίνησης, ο κ. Κονονένκο, εξήγησε ότι, «αυτή τη στιγμή, έχουμε αδειοδότηση μόνο για τον Δήμο Λευκωσίας και ευελπιστούμε ότι εντός μικρού χρονικού διαστήματος, θα λάβουμε και την απαραίτητη αδειοδότηση από τις τοπικές αρχές και στις υπόλοιπες πόλεις, όπως και Δήμους».
Εγκατεστημένα με GSP για την αποτροπή κλοπών
Τα συγκεκριμένα σκούτερ πάντως, είναι εξοπλισμένα με GPS και με επιπλέον μπαταρία, πέραν από τη βασική μπαταρία, έτσι ώστε να είναι προετοιμασμένοι οι υπεύθυνοι της εταιρείας σε περιπτώσεις κλοπών. «Συνεπώς, και κάποιος να κλέψει το σκούτερ και να το πάρει σπίτι του, δεν του είναι χρήσιμο διότι δεν θα μπορεί να το χρησιμοποιήσει, αφού για να το καταφέρει αυτό θα πρέπει να το σκανάρει».
Επίσης, μέχρι τις αρχές της επόμενης εβδομάδας, η συγκεκριμένη εταιρεία, έχει φροντίσει να εξοπλίσει όλα τα σκούτερ της Λευκωσίας με κράνη. «Μπήκε το αντίστοιχο locker, όπου είναι μια ασφάλεια, έτσι ώστε να μην χαθούν τα κράνη, οπότε στο τελείωμα της χρήσης των σκούτερ, ο κάθε χρήστης οφείλει να το αφήσει το κράνος στο σκούτερ σε συγκεκριμένο σημείο, ενώ σε διαφορετική περίπτωση, το σύστημα δεν επιτρέπει στον χρήστη να σταματήσει τη χρέωση από την εφαρμογή».
Όπως τόνισε άλλωστε ο μάνατζερ της εταιρείας, «το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας, είναι συνεχώς stand-by και υπάρχει αρμόδιο πρόσωπο που επιβλέπει τον όλο στόλο από τα γραφεία μας και υπάρχει και το ανθρώπινο δυναμικό που αφορά τους οδηγούς, που τους κατευθύνουν αντίστοιχα οι συνάδελφοι, για να πάνε να τα μετακινήσουν και να πάρουν τα σκούτερ στα σωστά σημεία».
Ανοικτός σε προσφορές ο Δήμος Λευκωσίας
Από την πλευρά του, ο Δήμος Λευκωσίας, είναι ανοικτός για δήλωση προσφορών από τις ενδιαφερόμενες διαχειρίστριες εταιρείες των σκούτερ προς ενοικίαση. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος Επιτροπής Κυκλοφοριακής Διαχείρισης του Δήμου Λευκωσίας, Χρύσανθος Φάκας, «Όποια εταιρεία διαθέτει σκούτερς, έχει το δικαίωμα να έρθει στον Δήμο Λευκωσίας να αιτηθεί άδεια για να ενοικιάσει τα σκούτερ εντός του Δήμου, με το ετήσιο τέλος να είναι 30 ευρώ ανά συσκευή».
Επιπρόσθετα, ο κ. Φάκας ανέφερε ότι για τα σκούτερ, επιτρέπεται η διακίνησή τους σε δρόμους οι οποίοι έχουν ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χιλιόμετρα και σε ποδηλατόδρομος και ποδηλατολωρίδες. «Άρα, για να κινηθούν τα σκούτερ πρέπει να υπάρχει μια περιοχή που θα έχει ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χιλιόμετρα. Η Λευκωσίας όμως, λόγω και του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας το οποίο εδώ και χρόνια αρχίσαμε και εφαρμόζουμε, υπάρχουν πάρα πολλές περιοχές εντός του Δήμου Λευκωσίας, οι οποίες έχουν ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χιλιόμετρα, άρα γι’ αυτό στο Δήμο μας μπορούν τα σκούτερ να χρησιμοποιηθούν. Είναι οι περιοχές του εμπορικού τριγώνου Λευκωσίας, οι παράδρομοι, όλη η παλιά πόλη και οι ιστορικοί πυρήνες».
Μάλιστα, από την πλευρά του ο Δήμος, σύμφωνα με τον κ. Κονονένκο, «προνόησε σε πολύ κατοικήσιμες περιοχές να υπάρχει χαμηλό όριο ταχύτητας. Ως εκ τούτου, μετά και από αυτή τη Νομοθεσία, θεωρώ ότι είναι λίγες οι περιοχές στην Κύπρο με όριο τα 30 χιλιόμετρα που μπορούν να διακινηθούν με τα σκούτερ. Ωστόσο, μια μεγάλη περιοχή με αυτό το όριο είναι η Λευκωσία. Έτσι, ένας μπορεί να πάρει το σκούτερ από την παλιά πόλη και να κυκλοφορεί στο κέντρο».