Μπαίνει στο… mute η διασκέδαση στα παράλια-«Λειτουργούμε με ένα εντελώς λανθασμένο μοντέλο»
07:07 - 24 Σεπτεμβρίου 2023
Το καλοκαίρι έχει ήδη περάσει και φαίνεται να έχει περάσει μαζί του και η διασκέδαση στα παράλια, καθώς σιγά-σιγά, άρχισαν να αδειάζουν τα κέντρα αναψυχής που βρίσκονται στο παραλιακό μέτωπο, κάτι που δεν μπορεί φυσικά να αφήσει ανεπηρέαστους τους επιχειρηματίες, αφού αρκετοί εξ αυτών αναγκάζονται να βάλουν λουκέτο και να ξαναλειτουργήσουν με την επόμενη καλοκαιρινή περίοδο της νέας χρονιάς.
Η μαζική κάθοδος τουριστών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και η νυχτερινή διασκέδαση σε μαγαζιά όπως της Αγίας Νάπας και του Πρωταρά είναι ευρέως γνωστή και διαχρονική. Ωστόσο, με το τέλος κάθε καλοκαιριού, οι συγκεκριμένες περιοχές μετατρέπονται σε πόλεις-φαντάσματα, καθώς οι τουρίστες αναχωρούν από το νησί μας και έτσι οι επιχειρηματίες, αφού δεν έχουν άλλη επιλογή, τα κλείνουν μέχρι του χρόνου που θα ξαναεπιστρέψουν οι θαμώνες τους.
Ως ένα έργο το οποίο είμαστε θεατές για πολλά χρόνια, χαρακτήρισε το συγκεκριμένο γεγονός ο πρόεδρος του Συνδέσμου Κέντρων Αναψυχής, Φάνος Λεβέντης, ο οποίος σε δηλώσεις του στον REPORTER, είπε πώς υπάρχουν δυο δεδομένα. «Το ένα είναι η επιμήκυνση της καλοκαιρινής περιόδου και το άλλο είναι το χειμερινό προϊόν. Δυστυχώς, σαν επιχειρηματίες δεν είμαστε έτοιμοι να κάνουμε θυσίες για να κτίσουμε κάτι για το μέλλον. Εργαζόμαστε πολύ σκληρά και όταν έρχεται η περίοδος που υπάρχει κατακόρυφη πτώση, εκεί αποφασίζουν να αναστείλουν την λειτουργία των επιχειρήσεων, με ότι αυτό συνεπάγεται. Και την επόμενη περίοδο επιχειρούν να μαζέψουν την επιχείρηση και να την ξανά κτίσουν από την αρχή. Θεωρώ ότι λειτουργούμε σε ένα εντελώς λανθασμένο μοντέλο».
Δυστυχώς, πρόσθεσε ο κ. Λεβέντης, «η ακρίβεια και η συνεχής άνοδος των τιμών είναι κάτι πρωτόγνωρο, που επηρεάζει ασφαλώς τον τρόπο που λειτουργούν τα κέντρα αναψυχής γενικότερα. Επηρεάζει επίσης τις τιμές, όπως και την προσέλευση, την επισκεψιμότητα και τη συμπεριφορά του κόσμου. Πραγματικά είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση. Περάσαμε και περνούμε ακόμη δύσκολα, καθώς συνεχίζουμε να βρισκόμαστε ως κέντρα αναψυχής στην καλοκαιρινή περίοδο και βαδίζουμε προς το τέλος, η οποία για πολλούς φαινόταν να είναι εντυπωσιακή, αλλά οικονομικά τα πράγματα δεν είναι τόσο καλά».
Κάτι παρόμοιο φυσικά, συμβαίνει και στις ξενοδοχειακές μονάδες, καθώς σύμφωνα με τον κ. Λεβέντη, οι λειτουργικές δαπάνες παραμένουν σε εξωφρενικά ύψη, δυσανάλογες με τα έσοδα και τον κύκλο εργασιών. «Σήμερα, δεν σημαίνει τίποτα ο όγκος εργασίας εάν οι λειτουργικές δαπάνες σε κάποιες περιπτώσεις ενδεχομένως να υπερβαίνουν και τα έσοδα».
Όσον αφορά τις τιμές που κυμαίνονται στα κέντρα αναψυχής και εάν αυτές έχουν επηρεάσει τον καταναλωτή, ο κ. Λεβέντης εκτιμά ότι, «οι αυξήσεις που έχουν επιβληθεί στα κέντρα αναψυχής, ενδεχομένως να είναι οι χαμηλότερες αυξήσεις που έχουμε δει. Πρέπει να πούμε ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά στα κέντρα αναψυχής. Για παράδειγμα κάτι που λέμε συχνά, είναι το σουβλάκι, το οποίο μπορεί να μην αποτελεί βαρόμετρο στην οικονομία, αλλά είναι ένα χαρακτηριστικό είδος το οποίο προτιμάται ευρέως. Χρειάζεται πάρα πολλή κόπο για να γίνει και δεν είναι ένα προϊόν, το οποίο το παίρνουμε από το ράφι και κάνει πέντε ευρώ ή δέκα. Είναι μια επίπονη διαδικασία και εργασία για να μπορέσεις να παραδόσεις το τελικό προϊόν στον καταναλωτή. Έτσι, πιστεύω ότι δεν πρέπει και δεν είμαστε στόχος της κοινωνίας σήμερα για το γεγονός ότι οι τιμές αυξήθηκαν στα κέντρα αναψυχής».
Την ίδια ώρα, προβληματισμό προκαλεί η υποστελέχωση που υπάρχει στα κέντρα αναψυχής, με τους αρμόδιους να ψάχνουν τους τρόπους, όπως και τις λύσεις, ώστε να καλυτερεύσουν τα δεδομένα σε αυτό τον τομέα εργασίας. «Είναι κάτι που έχουμε ζήσει οι πλείστοι κατά την καλοκαιρινή περίοδο, όπου δεν πιστεύω ότι έφθασε σε πολύ ψηλά επίπεδα η προσφερόμενη υπηρεσία στους χώρους μας και έχει να κάνει ασφαλώς με τη στελέχωση. Πρέπει να δούμε το μέλλον αυτού του τομέα και της οικονομικής δραστηριότητας, σε συνάρτηση και με τις δυνατότητες εξεύρεσης προσωπικού».
Ένας από τους λόγους πάντως, που υπάρχει υποστελέχωση, πιθανόν να είναι και οι μισθοί, αλλά φαίνεται να μην είναι ο μόνος λόγος αυτός. «Σε τέτοιες περιόδους που έχουμε υποστελέχωση, υπάρχουν επιχειρήσεις που απεγνωσμένα προσπαθούν να στελεχωθούν και οι μισθοί φθάνουν σε πολύ υψηλότερα ύψη, στην προσπάθειά τους να κερδίσουν από ένα άλλο εργοδότη προσωπικό».
Βέβαια, αυτό που ξεκαθάρισε ο κ. Λεβέντης, είναι ότι υπάρχουν πάντοτε οι κακοί εργοδοτούμενοι και οι κακοί εργοδότες. «Υπάρχουν σοβαροί επιχειρηματίες, οι οποίοι επιχειρούν να στελεχώσουν τις επιχειρήσεις τους έγκαιρα, ορθά και με ευνοϊκούς όρους, ωστόσο, υπάρχουν και οι εργοδότες που καθυστερούν, κωλυσιεργούν, προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους με λίγο προσωπικό και δεν αμείβουν ανάλογα. Υπάρχει επίσης τέτοιες περιόδους και το προσωπικό το οποίο εκμεταλλεύεται την εικόνα και μετακινείται από ένα εργοδότη στον άλλο».