«Παιδιά δεν πήγαν σχολείο επειδή δεν είχαν συνοδό»-Πολλές καταγγελίες, λίγες δράσεις
06:00 - 13 Σεπτεμβρίου 2023
Με το αριστερό φαίνεται ότι μπήκε η νέα σχολική χρονιά, όσον αφορά στα παιδιά με αναπηρίες που χρειάζονται συνοδούς, αφού οι καταγγελίες για ανεπαρκή αριθμό συνοδών για να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών έχουν αρχίσει να μαζεύονται. Την ίδια ώρα, οι γονείς καλούν το Υπουργείο Παιδείας να δώσει άμεση λύση στο πρόβλημα, για να μην χάνουν τα παιδιά πολύτιμο εκπαιδευτικό χρόνο.
Παρά το γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας παρουσιάζεται πρόθυμη για να ακούσει τους συνδέσμους που εκπροσωπούν τα παιδιά με αναπηρίες και τις οικογένειές τους, ώστε να βρεθεί λύση σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζουν εδώ και χρόνια τον τομέα της παιδείας και αφορά στους συνοδούς για τα παιδιά με αναπηρίες, αλλά και γενικά το θέμα της ειδικής εκπαίδευσης, φαίνεται ότι τα προβλήματα εξακολουθούν να υφίστανται, αφού δεν έχει περάσει ακόμη μία εβδομάδα επιστροφής στα θρανία και τα παράπονα ολοένα και αυξάνονται.
«Έχουμε πάρα πολλά παράπονα. Παιδιά δεν πήγαν καθόλου στο σχολείο, επειδή δεν είχαν συνοδό, παιδιά είναι στα σχολεία, αλλά δεν μπορούν να κάνουν μάθημα. Υπάρχουν εκπαιδευτικοί και διευθυντές, που επικοινωνούν μαζί μας και μας ζητούν να παρέμβουμε για να επιλυθεί η κατάσταση, επειδή δεν μπορεί να λειτουργήσει το πρόγραμμα των σχολείων. Υπάρχουν γονείς που προτίμησαν να μην πάρουν τα παιδιά τους στο σχολείο, επειδή είναι θέμα ασφάλειας και περιμένουν να ακούσουν νέα ότι εγκρίθηκε ή ήρθε καινούργιος συνοδός, για να μπορέσουν να βγάλουν το πρόγραμμα. Σε ένα σχολείο υπάρχουν δεκατρία παιδιά και είναι έξι οι συνοδοί. Αυτό είναι πρόβλημα», υπέδειξε στον REPORTER η πρόεδρος του Συνδέσμου «Αγκαλιά Ελπίδας», Γιούλα Πιτσιάλη.
Η επιστροφή των μαθητών της Δημοτικής Εκπαίδευσης, την περασμένη Δευτέρα, έδωσε τη δυνατότητα στους αρμόδιους να έχουν πλήρη εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί, αφού πλέον μπορεί να γίνει λεπτομερής καταγραφή των αναγκών και ελλείψεων. Πάντως, αυτό που καταγγέλλεται είναι ότι για ακόμη μία χρονιά, οι αρμόδιοι που έλαβαν αποφάσεις για το ποια παιδιά χρειάζονται συνοδό, δεν ακολούθησαν σωστές πρακτικές.
«Δεν μπορούσαμε να ξέρουμε το πρόβλημα με τις ανάγκες στα σχολεία, πριν να επιστρέψουν οι μαθητές. Οι Επαρχιακές Επιτροπές την ώρα που αποφασίζουν αν ένα παιδί χρειάζεται συνοδό, δεν γράφουν πόσες ώρες τον χρειάζεται, για ποιο λόγο και τι θα κάνει. Είναι πολύ αόριστο και απλά γίνεται αναγραφή ότι εγκρίνεται για συνοδό και μπορεί από την ίδια τάξη να εγκριθούν τρία παιδιά. Μετά πάει η λίστα στη σχολική εφορία και για εκείνα τα τρία παιδιά θα είναι ένας συνοδός. Επίσης, οι γονείς δεν ξέρουν ποιος θα είναι ο συνοδός, για πόση ώρα θα είναι με το παιδί του ο συνοδός ή ποιος θα έχει την ευθύνη για το παιδί κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μετατίθεται η ευθύνη στη Διεύθυνση του Σχολείου, ότι έχει τρία παιδιά και ένα συνοδό και πρέπει να ετοιμάσει πρόγραμμα πώς θα βοηθήσει αυτά τα παιδιά με ένα συνοδό και δεν μπορεί να το κάνει. Από τη στιγμή που εγκρίνονται αυτά τα παιδιά για συνοδό, σημαίνει ότι δεν μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί και θέλει βοήθεια καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας».
Ζητήθηκε η συμβολή της ΠΟΕΔ
Στο μεταξύ, για να μπορέσει να υπάρξει μία λεπτομερής καταγραφή των αναγκών, η «Αγκαλιά Ελπίδας» ζήτησε τη στήριξη και της οργάνωσης των δασκάλων, η οποία μπορεί να απευθυνθεί προς τις διευθύνσεις των σχολείο.
«Δεν μπορείς να ξέρεις από πριν ποιες είναι οι ανάγκες και γι’ αυτό ζητήσαμε από την ΠΟΕΔ να απευθυνθούν στις διευθύνσεις για να ετοιμάσουν ένα κατάλογο με τις ανάγκες, για να δούμε τις ελλείψεις. Το Υπουργείο Παιδείας δεν γνωρίζει τις ελλείψεις. Οι επαρχιακές επιτροπές δεν μπορούν να πουν ποια παιδιά αδικήσαν όταν τους έβαλαν μισό συνοδό. Απλά οι επαρχιακές επιτροπές είχαν ένα νούμερο, μία οροφή, είχαν 100 συνοδούς, είχαν 200 παιδιά και έκαναν υπολογισμούς. Δεν είναι σοβαρά πράγματα αυτά».
Ουσιαστικά, αυτό που ζητούν οι γονείς είναι όπως αλλάξει η διαδικασία πρόσληψης των συνοδών, αφού πρέπει να μπουν κριτήρια για την πρόσληψη, αλλά και να ξεκαθαριστούν τα καθήκοντα των συνοδών. «Είναι όλο λάθος, έπεσαν πάλι έξω οι επαρχιακές επιτροπές, πάλι λειτούργησαν χωρίς σωστή αιτιολόγηση και σαφή επεξήγηση ποια παιδιά θέλουν συνοδούς. Είναι τα ίδια κάθε χρόνο. Το μόνο που άλλαξε είναι η πρόθεση της υπουργού να δει το πρόβλημα στη βάση του, για να το αλλάξει. Αντιλαμβανόμαστε ότι δεν είχε το χρόνο, αντιλαμβανόμαστε ότι είναι θέματα που πρέπει να δει ολιστικά και αναμένουμε να ξεκινήσει ένας διάλογος για να ξεκινήσουμε να αλλάζουν τα πράγματα. Όμως τα παιδιά που είναι εκεί και χρειάζονται τις εύλογες προσαρμογές τους δεν μπορούν να περιμένουν και ζητούμε από την υπουργό, άμεσα να λυθούν τα προβλήματα».
Μαθητές μπήκαν σε μονάδες χωρίς την έγκρισή τους
Παράλληλα, ένα άλλο μείζον θέμα είναι και η τοποθέτηση μαθητών στις ειδικές μονάδες, χωρίς την έγκριση των ιδίων ή των οικογενειών τους, κάτι για το οποίο η υπουργός Παιδείας είχε αναφέρει πως δεν πρέπει να γίνεται. Ωστόσο και αυτή τη σχολική χρονιά, παρουσιάστηκε το ίδιο ζήτημα.
«Έχουμε αποκλεισμούς παιδιών που δεν συναινούν γονείς, έχουμε ενστάσεις και τους αναγκάζουν να μπουν σε ειδικά πλαίσια, σε ειδικές μονάδες και τα βγάζουν εκτός εκπαίδευσης και αυτά τα παιδιά μένουν στο σπίτι, κάποια πήγαν μετά βίας και υπό διαμαρτυρίας. Πρέπει να σταματήσει ο αποκλεισμός τους και να βρούμε τους τρόπους να συνυπάρχουν στις τάξεις τα παιδιά».