Οι κίνδυνοι και τα τρία σενάρια για EuroAsia Interconnector

Τρία είναι τα σενάρια για το EuroAsia Interconnector· είτε να μην γίνει τίποτα από πλευράς κράτους και να αφεθεί η υλοποίηση στον φορέα διαχείρισης, είτε το κράτος να εμπλακεί στην όλη ανάπτυξη και υλοποίηση του έργου, ή το κράτος να υποστηρίξει την δανειοδότηση του έργου μέσα από χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, δήλωσε την Τρίτη ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Γιώργος Παπαναστασίου, μετά από συνάντηση που είχε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατικής Παράταξης-Συνεργασία, Μάριο Κάρογιαν και στελέχη της παράταξης στα γραφεία του κόμματος.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης τέθηκαν επί τάπητος, μεταξύ άλλων, η στρατηγική και το πλάνο της κυβέρνησης στον τομέα της ενέργειας, θέματα όπως το κοίτασμα «Αφροδίτη», η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας, το EuroAsia Interconnector, το LNG Terminal στο Βασιλικό, θέματα εμπορίου και βιομηχανίας και οι κοινωνικές πολιτικές γύρω από τα θέματα που αφορούν την ενέργεια.

Σε ερώτηση, μετά τη συνάντηση, για το εάν τίθενται κίνδυνοι υλοποίησης του EuroAsia Interconnector και αν θα υπάρξει αποκοπή της επιχορήγησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε ότι το εν λόγω έργο είναι ένα ιδιωτικό έργο και ουσιαστικά υπάρχει φορέας υλοποίησης, ο EuroAsia Interconnector Ltd, ο οποίος έχει πάρει την επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το Connecting Europe Facility, το οποίο αγγίζει τα 657 εκατομμύρια ευρώ. Ο Υπουργός εξήγησε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε ορισμένους στόχους και ορόσημα τα οποία θα πρέπει να υλοποιηθούν από πλευράς του φορέα υλοποίησης.

Επιπρόσθετα, συνέχισε, ο Υπουργός, «εμείς ως κράτος έχουμε υποσχεθεί άλλα 100 εκατομμύρια ευρώ για να υποβοηθήσουμε το έργο, το οποίο αρχικά θα στοίχιζε 1,57 δισεκατομμύρια ευρώ αλλά με τις αυξήσεις στα υλικά ίσως να αγγίξει τα 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ». Επεσήμανε ότι το έργο αντιμετωπίζει διάφορους κινδύνους εξηγώντας ότι αρχικά είναι η αύξηση του 23%, ακολούθως είναι η βιωσιμότητα του έργου και η χρηματοδότησή του ώστε να μπορέσει να υλοποιηθεί.

Ανέφερε ότι αυτά γίνονται σε διαβούλευση μεταξύ του φορέα υλοποίησης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «και είμαστε και εμείς παρόντες σε αυτή τη διαβούλευση» και υπάρχουν και άλλοι επενδυτές, όπως είπε, οι οποίοι ενδιαφέρονται να μπουν στο έργο και όλα αυτά θα πρέπει να καταλήξουν σε ένα αποτέλεσμα για να μπορέσει να υλοποιηθεί, μετά από πολλές καθυστερήσεις, ίσως τεσσάρων με πέντε χρόνων.

«Εμείς ως κράτος βλέπουμε το έργο να είναι κάτι το οποίο χρειαζόμαστε διότι θα τερματίσει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου συνδέοντάς την με γειτονικά κράτη, όπως είναι η Ελλάδα και μελλοντικά με το Ισραήλ, η οποία είναι μια χώρα που έχει ανάγκη τον ηλεκτρισμό», σημείωσε.

Σχολιάζοντας δημοσιεύματα για το ότι το πρόβλημα μπορεί να λυθεί με την συμμετοχή του κυπριακού δημόσιου στο επενδυτικό κεφάλαιο της  EuroAsia, ο Υπουργός σημείωσε ότι τρία είναι τα σενάρια. Το πρώτο να μην γίνει τίποτα από πλευράς κράτους και να αφεθεί η υλοποίηση στον φορέα διαχείρισης, το δεύτερο είναι το κράτος να εμπλακεί στην όλη ανάπτυξη και υλοποίηση του έργου και το τρίτο να υποστηρίξει το κράτος την δανειοδότηση του έργου μέσα από κάποιους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς ή και ενδιαφερόμενα επενδυτικά ταμεία. Ερωτηθείς εάν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα από πλευράς κράτους σε περίπτωση που εμπλακεί στο έργο, ο Υπουργός απάντησε καταφατικά.

Σε ερώτηση για το εάν υπάρχουν σκέψεις για διεύρυνση των ευάλωτων ομάδων που τυγχάνουν μείωσης στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι η πολιτική της Κυβέρνησης είναι να μην επιδοτεί οριζόντια για τον λόγο ότι θα πρέπει να κάνει καλύτερη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων της ώστε να είναι πιο στοχευμένη στις ομάδες εκείνες που έχουν ανάγκη. Σκοπός της Κυβέρνησης, συνέχισε, είναι να υπάρξει κάτι που θα επιφέρει μακροχρόνια βιωσιμότητα στο μειωμένο ηλεκτρικό ρεύμα και αυτός θα είναι ο στόχος, παρά οι επιδοτήσεις, οι οποίες όπως ανέφερε, είναι προσωρινές. «Οι λύσεις είναι κάπου αλλού και θα πρέπει να είναι διαχρονικές», σημείωσε.

Ο κ. Παπαναστασίου ευχαρίστησε την ΔΗΠΑ για την στήριξη που παρέχει στο Υπουργείο λέγοντας ότι η ΔΗΠΑ έχει ανθρώπους που αντιλαμβάνονται τα θέματα της ενέργειας, οπόταν η συζήτηση η οποία γίνεται είναι πιο εύκολη.

Ο Πρόεδρος της ΔΗΠΑ -Συνεργασία, Μάριος Κάρογιαν δήλωσε από πλευράς του ότι με τον Υπουργό έγινε μια πολύ ενδιαφέρουσα μακρά και ουσιαστική συζήτηση. Σημείωσε ότι όπως ήταν φυσικό τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν θέματα της επικαιρότητας, μεταξύ των οποίων, το κοίτασμα «Αφροδίτη», το EuroAsia Interconnector, ζητήματα που αφορούν την Πράσινη Μετάβαση, τη νεανική επιχειρηματικότητα, και ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που απασχολούν το Υπουργείο Ενέργειας.

Η ΔΗΠΑ-Συνεργασία, είπε, ενημερώθηκε και για τα θετικά αποτελέσματα στο κοίτασμα Αφροδίτη, και όπως δήλωσε ο κ. Καρογιάν αναμένει να δει «στην πορεία πως θα μεταφραστεί αυτό στην πράξη. Ευελπιστούμε και προσδοκούμε τα αποτελέσματα να είναι τα καλύτερα για τον τόπο μας».

Ο κ. Κάρογιαν πρόσθεσε ότι μέσα από την συζήτηση αναδείχθηκαν πάρα πολλές κοινές θέσεις και προσεγγίσεις, αλλά σημείωσε ότι υπάρχουν και θέματα για τα οποία υπάρχουν ορισμένες διαφορετικές απόψεις που θα συζητηθούν από τον Σεπτέμβριο.

«Έχουμε διαπιστώσει την αποφασιστικότητα του Υπουργού να δώσει λύσεις, όχι μπαλωματικές λύσεις, αλλά λύσεις ουσιαστικές», είπε.

Διαβεβαίωσε παράλληλα, ότι η ΔΗΠΑ θα είναι, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων της, βοηθητική και συμβλητική στις προσπάθειες που καταβάλλει το Υπουργείο για επιτυχή εκπλήρωση των απώτερων στόχων της κυβέρνησης.

Δειτε Επισης

Δικαιώνει γυναίκα στρατιωτικό η Επ. Διοικήσεως που έμεινε έγκυος το 1993
Κίτρινη προειδοποίηση για ισχυρές καταιγίδες, χαλάζι και δυνατούς ανέμους
Ειδική Οικιακή Διατίμηση της ΑΗΚ για χαμηλοσυνταξιούχους και μονογονιούς
Προς πλήρη αναβάθμιση οι ΟΕΔΑ Κόσιης-Πεντακώμου-Θα ολοκληρωθούν τα έγγραφα διαγωνισμού
Επενδύει στην πολιτιστική παιδεία η Κασσιανίδου-«Σημαντική και απαραίτητη»
Στο 86% η συμμόρφωση σε παρεμβάσεις της Επιτρόπου Διοίκησης, στο 53% σε εκθέσεις
Είδε κοινοτάρχες Λεμεσού ο ΥΠΕΣ-«Με οδηγίες ΠτΔ ξεκίνησε η καταγραφή αιτημάτων για αγροτικούς δρόμους»
Εκκρεμεί το 49% των υποθέσεων των αγνοούμενων-Εφαρμόζεται πλάνο με συγκεκριμένες δράσεις
Αύξηση 4,2% στις αφίξεις τουριστών-Η καλύτερη εννιαμηνία στην ιστορία του τουρισμού της Κύπρο
Πάνε σε 24ωρη απεργία οι οδηγοί λεωφορείων στην Πάφο στις 25 Νοεμβρίου