Ψάχνουν την φόρμουλα για τις άδειες οδήγησης σε ηλικιωμένους-Οι σκέψεις στο τραπέζι

Τρόπους με τους οποίους θα ελέγξουν μεταξύ άλλων τους ηλικιωμένους οδηγούς στους δρόμους, ψάχνουν οι Αρχές, καθώς αρκετά είναι κάθε χρόνο τα τροχαία ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται ηλικιωμένοι, αλλά και πολλά είναι επίσης τα περιστατικά όπου αποφεύχθηκαν τα χειρότερα την ύστατη, λόγω αμέλειας και απροσεξίας των ηλικιωμένων οδηγών.

Μέχρι σήμερα πάντως, όσοι οδηγοί είναι άνω των 70 ετών, καλούνται κάθε τρία χρόνια, όπως παρουσιάσουν στην αρμόδια αρχή πιστοποιητικό από γιατρό ότι είναι σε καλή κατάσταση, στην οποία είναι σε θέση να οδηγήσουν ένα όχημα. Πράγμα το οποίο θέλουν να τροποποιήσουν οι Αρχές, καθώς πέραν από τη συχνότερη ιατρική εξέταση της συγκεκριμένης μερίδας οδηγών, συστήνουν όπως διενεργείται εξέταση από συγκεκριμένη επιτροπή που θα αποτελείται από ιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων.

Άλλωστε, όπως υπέδειξε ο υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσος Ασιήκκης στον REPORTER, για το θέμα της διασφάλισης της επαρκούς σωματικής και πνευματικής ικανότητας των ηλικιωμένων οδηγών η Αστυνομία είχε ζητήσει από το έτος 2010 την εξέταση του ενδεχομένου τροποποίησης του υφιστάμενου νομικού πλαισίου.

Σύμφωνα με την πρόταση της Αστυνομίας, η οποία είχε συζητηθεί, αλλά δεν είχε θετική κατάληξη, προς την αρμόδια αρχή, δηλαδή το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, «θα έπρεπε να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο εξασφαλίζονται ιατρικά πιστοποιητικά, βάσει των οποίων ανανεώνονται οι άδειες οδήγησης των ατόμων ηλικίας άνω των 70 ετών. Ουσιαστικά, η Αστυνομία είχε εκφράσει την άποψη ότι η εξέτασή τους θα πρέπει να διενεργείται από επιτροπή αποτελούμενη από ιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων και όχι από ένα και μόνο ιατρό».

Επομένως, συμπλήρωσε ο κ. Ασιήκκης, «η Αστυνομία θεωρεί ότι η προτεινόμενη οδηγία συμβάλλει και προς αυτή την κατεύθυνση, αφού είναι προφανές ότι αποσκοπεί στην αποτροπή οδικών συγκρούσεων, από την ανεξέλεγκτη οδήγηση μηχανοκινήτων οχημάτων από πρόσωπα, τα οποία έπαυσαν να πληρούν τα ελάχιστα επίπεδα σωματικών και διανοητικών ικανοτήτων τους. Έτσι, με αυτό τον τρόπο θα καλύπτει όχι μόνο τους ηλικιωμένους, αλλά και ευρύτερα όλες τις ηλικιακές ομάδες».

Οι δικλείδες ασφαλείας που εξετάζει η Ε.Ε.

Σημειώνεται ότι στην παρούσα φάση, υφίσταται πρόταση με τίτλο «οδηγία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με τις άδειες οδήγησης με την οποία τροποποιείται το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο». Η πρόταση αυτή, συζητείται στο παρόν στάδιο σε επίπεδο Κρατών - Μελών της Ε.Ε. και ουσιαστικά, καταβάλλεται μια προσπάθεια για τροποποίηση της υφιστάμενης ευρωπαϊκής οδηγίας, βάσει της οποίας θεσπίστηκε στην Κύπρο η νομοθεσία που διέπει τις άδειες οδήγησης, η οποία εμπίπτει στις αρμοδιότητες του Τμήματος Οδικών Μεταφορών.

Ανάμεσα σε άλλα, αποσκοπεί στο ουσιώδες ζήτημα της διασφάλισης της επαρκούς σωματικής και πνευματικής ικανότητας των οδηγών σε ολόκληρη την Ε.Ε.. Η θέσπιση νέας οδηγίας, απορρέει από την ανάγκη επικαιροποίησης των κανόνων της Ε.Ε. που διέπουν τις άδειες οδήγησης και την εκτίμηση ότι σε αρκετά σοβαρές οδικές συγκρούσεις που έχουν ως αποτέλεσμα θάνατο, σοβαρή βλάβη της υγείας και μη θανάσιμους τραυματισμούς, σημαντικό παράγοντα αποτελούν οι δεξιότητες, οι γνώσεις, η συμπεριφορά και η κατάσταση της υγείας των οδηγών.

Όπως διαπιστώθηκε, υπάρχουν ακόμη αρκετοί κάτοχοι αδειών οδήγησης των οποίων η παρουσία στους δρόμους της Ε.Ε. ενέχει κινδύνους λόγω μη καταλληλότητας τους για οδήγηση. Έτσι, από τη σχετική αξιολόγηση διαπιστώθηκε ότι ο προσυμπτωματικός έλεγχος που πραγματοποιείται επί του παρόντος με βάση την ηλικία δεν θεωρείται πλέον ο πλέον ενδεδειγμένος.

Παρόλο που υφίστανται δεδομένα για πιθανή φυσική φθορά λόγω ηλικίας, ορισμένες μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι συγκεκριμένες ιατρικές καταστάσεις, όπως η κατάχρηση ουσιών, οι ψυχικές ασθένειες, η επιληψία και ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις και η υπνική άπνοια δεν συνδέονται απαραίτητα με την ηλικία.

Γενικά, με την πρόταση επιχειρείται η διασφάλιση της καταλληλότητας της υγείας για την επίτευξη του μέγιστου οφέλους στην οδική ασφάλεια, με το να λαμβάνεται υπόψη η πρόοδος στην ιατρική περίθαλψη ενός οδηγού, για ασθένειες όπως είναι ο διαβήτης και οι καρδιοπάθειες. Έτσι, με αυτό τον τρόπο, αναμένεται ότι οι διαδικασίες ιατρικού ελέγχου θα ευθυγραμμιστούν καλύτερα μέσω ενός νέου διαδικτυακού προγράμματος κατάρτισης για γενικούς επαγγελματίες και μια πλατφόρμα για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών, σχετικά με τις ιατρικές αξιολογήσεις.

Δειτε Επισης

Πρόταση για καταγγελία οχημάτων σε πεζοδρόμια μέσω φωτογραφίας-Επιστολή ΟΠΑΚ στην Επιτροπή Νομικών
Η αναλγησία της εκτελεστικής εξουσίας, η καθυστέρηση ψήφισης Νόμου και η συνέχιση του χάους με τους ΤΑΚΑΤΑ
Σε διαθεσιμότητα και αξιωματικός για την απόδραση του Σουηδού-Ερώτημα η παραμονή του σε ιδιωτική κλινική
Στις φλόγες φορτηγό στον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού, έκλεισε η μια λωρίδα
Περιορισμένη ορατότητα στον αυτοκινητόδρομο λόγω έντονων βροχοπτώσεων-Συστήνεται προσοχή
Έσπασε το σίδερο του κρεβατιού και πήδηξε από το παράθυρο ο δραπέτης-Ζήτησε έκθεση γεγονότων ο Αρναούτης
Επιμένει ο Σταυριανός, άσκησε έφεση επί της... τελεσίδικης απόφασης της Ολομέλειας-Ανύπαρκτη διαδικασία
Το πάθημα του Κομμωτή δεν έγινε μάθημα-Κρίθηκε αναγκαστική η νοσηλεία του δραπέτη αλλά έλαβε μόνος του εξιτήριο
Σε διαθεσιμότητα ο Αστυνομικός που φρουρούσε τον 49χρονο δραπέτη
Από την γαστρεντερίτιδα στην κλινική και τελικά στην απόδραση-Στη δημοσιότητα η φωτογραφίες του 49χρνου